آموختنی های کاراته

آموختنی های کاراته

شیتوریو شیتوکای
آموختنی های کاراته

آموختنی های کاراته

شیتوریو شیتوکای

کاتا در مسابقات

ککاتا در مسابقات

یکی از بخش های مهم کاراته کاتا است که در مسابقات به سه دسته کاتای انفرادی، کاتای تیمی و بونکای کاتا تقسیم می شود. کاتای انفرادی یا همان مبارزه با حریف خیالی، شامل دو نفر می شود که ابتدا کاتازن باند قرمز، سپس باند آبی داخل می روند و کاتای منتخب خود را اجرا می نمایند.کاتای تیمی سه نفره زده می شود که هماهنگی حرکات سه نفر در هنگام اجرای کاتا تأثیر بسیاری دارد که یک نفر جلو و دو نفر پشت می ایستند و دو نفر پشت خود را با نفر جلویی هماهنگ می کنند. بونکای کاتا نیز به صورت سه نفره انجام می گیرد که ابتدا همانند کاتای تیمی بخشی از کاتا را انجام می دهند، سپس رو به روی یک ایستاده و نمایش تکنیک ها و نوع دفاع و ضربه کاتا را به صورت کنترلی بر روی یکدیگر اجرا می کنند و در واقع آن کاتا را تفسیر می نمایند. به صورت کلی بونکای کاتا نشان می دهد که هر ضربه و دفاع به چه منظوری است و نمایش آن بر روی حریف حقیقی چگونه است.

  •   نکات کاربردی در اجرای کاتا

1-اجرای درست کاتا:مهم ترین و اصلی ترین موضوع در کاتا اجرای تمامی تکنیک ها به صورت صحیح می باشد که فراموش کردن اجرای یکی از آن ها یا اجرای غلظ تکنیک، شانس پیروزی را به حریف می دهد و مابقی نکات مثبت در اجرا را بی فایده می سازد.


2- حفظ تعادل: برخی حرکات مانند چرخش ها و پرش ها در کاتا به حفظ تعادل نیاز دارد و عدم تعادل از ارزش اجرای آن می کاهد. استقرار در داچی ها و رعایت عرض و طول مناسب داچی در حفظ تعادل مهم است.


3- نوع اجرای تکنیک:ضربات دست، پا و داچی ها باید نوع استاندارد خود را داشته باشند و با درستی و به همراه کیمه(نمایش قدرت) زده شوند. اجرای ناقص تکنیک ها و ایراد فنّی در نحوه ایستادن از امتیاز می کاهد.


4- کیمه: اجرای تکنیک برای جلب نظر داوران و نمایش قدرت باید با تخلیه نفس همراه باشد که به آن کیمه می گویند. صدای نفس تأثیر خواصی بر تکنیک ها دارد و آن ها را با قدرت تر جلوه می دهد؛ البتّه صدای نفس باید از درون شش ها خارج شود و خارج کردن صدا از دهان مناسب نیست. معمولا در بخشی از کاتا، پس از انجام تکنیک«کیــای» کشیده می شود که هم جلب توجّه و نمایش قدرت دارد و هم باعث تخلیه نفس و خستگی از بدن می شود و در اعتماد به نفس نیز تأثیر بسزایی دارد.


5- نوع دید: نوع نگاه کردن با توجّه به زاویه بدن باید روبه رو باشد و در هنگام اجرای تکنیک به نقطه مناسب خیره شوید؛ درغیر این صورت، نگاه کردن به اطراف وتکنیک های در حال اجرا نشان دهنده عدم مهارت کاتا زن و عدم تسلّط اوست و از کیفیت کاتا می کاهد.


6- نوع کاتا: قطعا کاتا های پیشرفته تر و با حرکات دشوارتر نسبت به بقیّه کاتا ها برتری دارند و به همین دلیل بهتر است شما قبل از مسابقه چند کاتای اسپورت(مسابقه ای) انتخاب کرده و آن ها را تمرین کنید و کاتا های پیشرفته تر را برای مراحل بالاتر برگزینید.


7- محل شروع و پایان کاتا: پیش از انجام کاتا، با توجّه به نوع آن می بایست محل اجرای کاتا را تشخیص دهید. چنانچه کاتازن در حال اجرای کاتا از وحوطه تاتامی(تشک کاراته) خارج شود، کسر امتیاز یا باخت فنّی محسوب می شود. بسته به نوع کاتا های کاراته، اگر تکنیک ها استاندارد باشد در همان نقطه شروع به پایان می رسد. اگر در پایان کاتا نقطه شروع و پایان آن فاصله زیادی داشته باشد، از کیفیت اجرای کاتا می کاهد.


  •    نحوه امتیاز دهی در مسابقات کاتا

کاتا مانند کومیته امتیاز بندی ندارد و صرفا به رأی داوران متکی است امّا کاتا همانند کومیته دارای پنج داور است که چهار داور در چهار گوشه تاتامی و داور وسط رو به روی کاتازن می ایستد و پس از اجرای هر دو کاتا، با سوت داور وسط هر چهار داور به علاوه داور وسط پرچم آبی یا قرمز را بالا می برند و با همان ترتیب نیز با سوت داور وسط پرچم ها را پایین می آورند؛ برنده شامل کسی است که رأی بیشتری از سوی داوران داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد