آموختنی های کاراته

آموختنی های کاراته

شیتوریو شیتوکای
آموختنی های کاراته

آموختنی های کاراته

شیتوریو شیتوکای

نکات قابل توجه در کومیته

۱- نخستین و اصلی ترین مورد در کومیته نوع رقص پا است که میزان مهارت فرد را نیز تعیین می کند؛ اگر رقص پا به درستی انجام شود در کیفیت تکنیک ها نیز تاثیر به سزایی دارد و  در غیر این صورت سرعت و توانایی در دفاع و ضربه را پایین می آورد؛ در رقص پا باید گارد را به درستی در بدن حفظ کرد و نباید آن را برای یک لحظه رها کرد یا پایین آورد و می بایست طوری باشد که قسمت جودان و چودان بدن را حفظ کند؛ و پا بهتر است بر روی پنجه باشد که هم باعث انعکاس ، دفاع و حمله بهتر و عدم خستگی شود و در هنگام رقص پا ایستان و عقب کشی اشتباه است بلکه باید به دور حریف چرخید.بدن در هنگام رقص پا بهتر است  آرام  و انعکاسی باشد تا سرعت را افزایش دهد، البته مشت را باید صحیح نگه داشت و از شل کردن و باز کردن آن جدا خودداری کنید چون در هنگام رد و بدل  تکنیک  می تواند موجب  آسیب دیدگی ،ضرب دیدگی و حتی شکستگی  شود. دست جلو  آماده حمله  و دفاع و دست عقب آماده جواب گویی  تکنیک های حریف خواهد شد.

۲- نوع نگاه باید چشم در چشم حریف باشد که  می توانید اینگونه ذهن  حریفتان را  بخوانید. نگاه کردن به دست و پای حریف ، این قابلیت را به او می دهد که تکنیکتان را پیش بینی کند به همین دلیل از این عمل خودداری کنید؛در هنگام حمله حریف، چشمتان را باز نگهردارید و هوشیارانه و شجاعانه ، آماده اعمال تکنیک مناسب باشید و بستن چشم  به دلیل ترسیدن یا هر دلیل دیگری به منظور تسلیم شدن در برابر حریفتان محسوب می شود و راه را برای امتیازگیری حریفتان  باز خواهید کرد.

۳- برای نتیجه گرفتن  می بایست یک تکنیک را به عنوان شگرد داشته باشیم و آن را تقویت کنیم که تاثیرات مثبتی دارد.

۴- یکی از مراحل مهم  در اعمال تکنیک ، جمع کردن دست یا پا پس از تکنیک است که باید به آن توجّه جدی داشت.

۵- کاراته امروزی بر سرعت تاکید بسیاری دارد به همین دلیل باید صدم  ثانیه را نیز غنیمت شمرد و با نمایش قدرت کافی تکنیک را به پایان برسانیم بدون اینکه کوچک ترین آسیبی به حریف برسانیم که این عوامل در المپیکی شدن کاراته تاثیر بسزایی دارد.

۶-با توجه به اینکه امتیاز تکنیک های پا از دست بیشتر است ،به همین دلیل بهتر است سرعت و توانایی پا را تقویت کنیم.

۷- در کومیته امروزی  تکنیک های تک بیشتر مورد توجّه قرار گرفته است که بهتر است بعد از اعمال تکنیک حریف را رها نکنیم  و سریعا تکنیک های دیگری را جایگزین کنیم و یا به حریف چسبیده و راه او را برای امتیاز گیری سد کنیم  و یا در همان موقع به آشیبارای(درو کردن  پا و انداختن حریف اسرار کنیم.).

۸- بعد از تکنیک »کیا« را فراموش نکنیم  که موجب تخلیه نفس  و ترغیب داوران به امتیاز دهی می شود.

۹- روحیه جنگندگی  و اعتماد به نفس  را نباید فراموش کرد و احساسات یا تلقین های منفی را از خود برهانیم.

۱۰- به حریف خود احترام بگذاریم  و از توهین به داوران بپرهیزیم  و چنانچه مسابقه را باختیم  و یا در هر صورت عصبانی شدیم ، از اعمال زشت که  ارزش کاراته کار را پایین می آورد جدا خودداری کنیم .

۱۱- حریف های خود را بشناسیم  و شگرد ها و تکنیک های آن ها را زیر نظر داشته باشیم و حریف خود را دست کم نگیریم.

  • به امید قهرمانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد